From: Hangar Flying <info@hangarflying.be>
Nieuwsbrief 40 - Januari 2011 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Vrienden van de luchtvaart, zelden heeft het West-Europese luchtverkeer meer te lijden gehad van de zware sneeuwbuien dan in december 2010. Van overal kwamen beelden van gesloten luchthavens en van duizenden gestrande passagiers die op veldbedden de nacht doorbrachten in luchthaventerminals. Ook de Belgische luchthavens ontsnapten niet aan het barre winterweer. Veel personeel werd ingezet om de start- en taxibanen sneeuwvrij te houden. Zelfs landbouwers helpen tijdens de voor hen kalmere wintermaanden om luchthavens open te houden. Ze rijden vlotjes met de grote sneeuwruimers op de winterse tarmac. Vanuit speciale hoogwerkers (de-icing trucks) worden de vliegtuigen ijs- en sneeuwvrij gemaakt, voor het personeel een helse job in de bittere koude. De luchtvaartmaatschappijen betalen veel geld voor de-icings. De eenmalige behandeling van een Airbus A320 met een warme mengsel van water en het de-icingproduct ABAX Ecowing 26 kost al gauw 3.000 euro! Terwijl het luchthavenpersoneel half bevroren zorgde voor het sneeuwvrij maken van luchthavens kwam Europees commissaris voor transport Siim Kallas (Transport) met de boodschap dat hij "de afgelopen dagen zeer bezorgd raakte over de problemen die te maken hebben met de infrastructuur die luchtvaartmaatschappijen tijdens deze periode met zware sneeuw ter beschikking staan''. Aan de andere kant van het kanaal bood BAA-topman Colin Matthews schuldbewust zijn excuses aan en hij besloot af te zien van zijn riante bonus. Ondertussen gebruikten Britse vliegtuigen Belgische luchthavens als uitwijkhavens. Volgens de Sunday Times wil de Britse regering in de toekomst luchthavenexploitanten boetes kunnen opleggen voor ernstige verstoringen van het luchtverkeer. Europa –en zeker ook België– investeerde de afgelopen decennia zeer veld geld in de verkeersleiding, maar nu zijn het de zachte sneeuwvlokken die het Europees luchtruim overhoop halen. De afhandelingsfaciliteiten op de grond zijn volgens Kallas de "zwakke schakel in een keten die bijdraagt aan de ernstige verstoringen van het vliegverkeer''. Kallas heeft misschien wel gelijk als hij stelt dat Noord-Europese luchthavens bewijzen dat sneeuw het vliegverkeer niet hoeft lam te leggen. Investeren in de-icingapparatuur is niet altijd populair gezien het dure materiaal slechts een zeer beperkt aantal dagen kan gebruikt worden, lees renderen. In ieder geval dreigt Europa met bindende normen indien bv. de afhandelaars de situatie niet zelf kunnen verbeteren. De scherpe kritiek van Kallas moet in ieder geval grondig geëvalueerd worden en getoetst aan de praktijk. Is er op de Belgische vliegvelden een voldoende grote stock van de-icingproducten, is er een efficiëntere samenwerking nodig tussen de verschillende luchthavenbedrijven, … ? De gemeente Kampenhout-Berg organiseert samen met Hangar Flying op 12 februari 2011 een herdenkingsplechtigheid aan het monument voor de slachtoffers van de vliegramp met de Sabena Boeing 707 OO-SJB in Berg. Over die vliegramp van 50 jaar geleden (15 februari 1961) schreef onze medewerker Kevin Cleynhens een themanummer. Dat zal vanaf 12 februari in Kampenhout te koop worden aangeboden op een tentoonstelling over de crash. Vanaf die zaterdag kan het ook online besteld worden op onze site. De agenda van de herdenking staat nu reeds op onze webstek. U bent hartelijke welkom. Giovanni leek ons de gepaste medewerker om de afbraak van de CargoB Boeing 747 van nabij te volgen. In deze winterse toestanden schreef Peter een artikel over Ice-Pilots. Nieuwjaarsdag was voor Guido dan weer het moment om terug te denken aan Mustang-piloot Alden Rigby. Frans en Paul bezochten het Pegasus Museum en zagen dat het moet strijden om te overleven. Guy leert ons meer over de glijvluchtnaderingen (Continuous Descent Operations) op Brussels Airport. Jean-Pierre duikt in het verleden en doet het verhaal van de Fokker D.VII. En Kevin schrijft de laatste regels van zijn themanummer over de vliegramp met de « Juliet Bravo » in Berg. Hangar Flying.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, gelieve dan een mail te sturen met als onderwerp "uitschrijven". |
--
--
Vous avez reçu ce message, car vous êtes abonné au groupe Groupe "e-bam" de Google Groupes.
Pour transmettre des messages à ce groupe, envoyez un e-mail à
l'adresse bamg@googlegroups.com
Pour résilier votre abonnement à ce groupe, envoyez un e-mail à
l'adresse bamg-unsubscribe@googlegroups.com
Pour afficher d'autres options, visitez ce groupe à l'adresse http://groups.google.com/group/bamg?hl=en-GB
Don't forget to share our links with all your interested friends
For translation, voor vertaling, pour traduction http://babelfish.altavista.com/
No comments:
Post a Comment