2011/07/15

bam : Hangar Flying - Nieuwsbrief 46 - Juli 2011



---------- Forwarded message ----------
From: Hangar Flying <info@hangarflying.be>
Date: 2011/7/14
Subject: Hangar Flying - Nieuwsbrief 46 - Juli 2011
To: Yves Duwelz <yduwelz@gmail.com>


Nieuwsbrief 46 - Juli 2011
ARTIKELS
Le Bourget 2011
Blenkinsop.
Van de Belgische ondergrondse tot
Bergen-Belsen
ARTICLES
IMPRESSIES
IMPRESSIONS
Vrienden van de luchtvaart,

Brussels Airlines start in 2012 met vluchten naar de Verenigde Staten, naar New York of naar een van de andere steden aan de Oostkust. Voor deze uitbreiding van het vluchtschema wordt een zesde A330 in gebruik genomen. Brussels Airlines vliegt natuurlijk niet als enige naar Amerika. Luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, Continental Airlines, Delta Air Lines, Jet Airways of United Airlines vliegen al langer met eigen toestellen naar J.F. Kennedy International Airport of Newark Liberty International Airport. Brussels Airlines, dat sinds 2009 deel uitmaakt van de Star Alliance-groep en een sterk partnership is aangegaan met Lufthansa, zal moeten knokken voor een winstgevend marktaandeel op deze trans-Atlantische route. 'The Big Apple' is de belangrijkste markt voor Brussels Airport.

Eigenlijk verheugt het ons dat een 'Belgische' luchtvaartmaatschappij terug de sprong waagt naar de States. Sabena maakte op 5 juli 1946 een eerste vlucht tussen Melsboek en New York. De DC-4 OO-CBG vloog met piloot Anselme Vernieuwe –een oudgediende van de RAF– de route Brussel-Shannon-Gander-La Guardia en verder door naar Washington. Symbolisch werd een koffertje grond uit Bastogne meegenomen. Wijzelf herinneren ons natuurlijk eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, de Amerikaanse maatschappijen als Braniff International, Capitol Air of People Express die massaal passagiers over de Atlantische Oceaan vlogen. Zat u voor de grote oversteek misschien aan boord van een Pomair DC-8 of een VG Airlines A330? Of nipte u aan een aperitief in de upper deck lounge van een Sabena Jumbo Jet? Natuurlijk beslist een maatschappij als Brussels Airlines niet op basis van nostalgie, wel aan de hand van harde cijfers. Brussels Airlines wil een beter evenwicht tot stand brengen tussen haar korte- en langeafstandsvluchten. Met de route naar de States wordt daarmee een begin gemaakt. Nu al komen zowat 14% van de passagiers op de Afrika-vluchten uit de Verenigde Staten.

Hangar Flying blijft investeren in de database van het luchtvaarterfgoed. De reeds lang aangekondigde uitbreiding naar Wallonië toe is nu een feit. Aan onze database kunnen we nu ook Google-kaarten koppelen, die optie werd nog niet voldoende gebruikt. Als voorbeeld kan je misschien een virtueel kijkje nemen bij de gedenkplaat voor Lt Vl de Changy (www.aviationheritage.eu/nl/content/gedenkplaat-lt-vl-baudouin-carpentier-changy). Er wordt ook geïnvesteerd in een Franstalige versie van ons gegevensbestand. Deel uw informatie over het Belgisch luchtvaarterfgoed met onze lezers, www.luchtvaarterfgoed.be is daarvoor een ideaal platform. Alle correcties en aanvullingen zijn zeer welkom.

Guy en Frans werden in een urenlange file naar Le Bourget gestuurd om dagenlang in de regen nieuws te verzamelen voor een artikel over de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs. Jean-Pierre kon naar een zonnig Brussels South Charleroi Airport om de opening mee te maken van nieuwe instappoorten. Miss België stond hem op te wachten voor een foto. Ook Kevin was in goed gezelschap. Hij maakte een impressie van de vliegtuigen van Europese staats- en regeringsleiders. Zowat 70.000 toeschouwers zijn op 6 en 7 juli afgezakt naar de Koksijde International Airshow. Jean-Pierre en Tom zorgden voor een impressie. Guy sprak met Maxime Wauters, COO en Business Development Manager van de Belgian Flight Group, en zag dat een van de oudste Belgische vliegscholen zich heeft gediversifieerd tot een belangrijk kenniscentrum van de general aviation. Peter liet zijn FAA-licentie veranderen in een JAR-licentie, zijn tips zijn beslist bruikbaar voor vele piloten. Giovanni en Paul werkten vooral in de database aan de update van de Waalse monumenten.

Hangar Flying.


Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen,
gelieve dan een
mail te sturen met als onderwerp "uitschrijven".



--
Yves Duwelz

--
Vous avez reçu ce message, car vous êtes abonné au groupe Groupe "e-bam" de Google Groupes.
Pour transmettre des messages à ce groupe, envoyez un e-mail à
l'adresse bamg@googlegroups.com
Pour résilier votre abonnement à ce groupe, envoyez un e-mail à
l'adresse bamg-unsubscribe@googlegroups.com
Pour afficher d'autres options, visitez ce groupe à l'adresse http://groups.google.com/group/bamg?hl=en-GB
 
Don't forget to share our links with all your interested friends
 
For translation, voor vertaling, pour traduction http://babelfish.altavista.com/



--
Yves Duwelz

No comments:

Blog Archive

Labels